تبلیغات
پایان هر نقطه سرآغاز خط دیگریست - وادی ششم


پایان هر نقطه سرآغاز خط دیگریست

وبلاگ لژیون 18 شادآباد (همسفر حمیده)

کار عقل سنجش و ارزیابی است، عقل میزان است و ترازو،  برای اینکه به ما بگوید که خواسته‌های ما درست است یا نه، خواسته‌هایی که توسط عقل تأیید می‌شود را می‌گوییم خواسته‌های معقول، یعنی خواسته‌ای که مهر تأیید عقل را دارند، و خواسته‌هایی که عقل آن‌ها را تأیید نمی‌کند را می‌گوییم خواسته‌های نامعقول.



دستور جلسه این هفته: وادی ششم و تأثیر آن روی من؛

با ورود به کنگره یاد گرفتم که برای شناخت اعتیاد باید عوامل و ترکیبات آن را بشناسم ، تا زمانی که این شناخت و آگاهی وجود نداشته باشد به نتیجه نمی رسیم. در وادی اول آموختیم که باید اول تفکر کنیم، هرکاری بدون شناخت و آگاهی انجام گیرد محکوم به زوال است .
مثلث درمان شامل جسم ، روان و جهانبینی است. برای شناخت تخریب های جسم باید مواد مخدر (آنتی ایکس) مختلف را بشناسیم و نتیجه عملکرد تخریبی آن را درک کنیم، همچنین در درباره روان و جهانبینی. کنگره 60 تحقیقات وسیعی در این باره انجام داده و در اختیار همگان قرار داده است، مسافران و همسفران تازه وارد می توانند با طی کردن این مراحل به درمان قطعی اعتیاد رسیده و زندگی سالمی داشته باشند .

در مقوله جهان‌بینی، دیدگاه و نگرش، احساس، ادراک و برداشت ما را نسبت به خودمان، محیط پیرامون و جهان هستی تغیر می‌دهد. وقتی صحبت از تغیر نگرش نسبت به خودمان می‌کنیم، یعنی باید نسبت به احوال و حالات خودمان به شناخت و آگاهی برسیم . با مطالعه دقیق وادی ها ، کتاب و جهانبینی می توانیم به این شناخت و آگاهی دست یابیم .

وادی ششم :  حکم عقل را در قالب فرمانروای بزرگ، کاملاً اجرا نماییم.

در این وادی دو مولفه اساسی از صور پنهان انسان را می بینیم؛ عقل و نفس. 

عقل یکی از اجزا و پارامترهای اساسی صور پنهان است که نمی‌دانیم جنس آن از چیست، فقط می‌دانیم که هست، حتی نمی‌دانیم که در کجا قراردارد، شاید  تصور شود که جایگاه آن در مغز است، اما مغز ابزاری است در دست عقل و مترجم یا اپراتوری است که رابطه عقل را از صور پنهان با صور آشکار برقرار می‌کند.

عقل نیرویی است که فر ایزدی  دارد،  یعنی شکوه الهی دارد،  قدرت آن برگرفته از قدرت الهی است، هر قدر ما بیشتر در صراط مستقیم باشیم و به نیروی الهی نزدیک‌تر شویم، قوه تعقل ما نیرومند تر، فعال تر و حضورش پر رنگ تر می‌شود و هر قدر از صراط مستقیم دور شویم، نیروی عقل، کمتر و قوه تشخیص آن ضعیف تر می‌شود.

کار عقل سنجش و ارزیابی است، عقل میزان است و ترازو،  برای اینکه به ما بگوید که خواسته‌های ما درست است یا نه، خواسته‌هایی که توسط عقل تأیید می‌شود را می‌گوییم خواسته‌های معقول، یعنی خواسته‌ای که مهر تأیید عقل را دارند، و خواسته‌هایی که عقل آن‌ها را تأیید نمی‌کند را می‌گوییم خواسته‌های نامعقول.

انسان دو راهنما دارد؛ راهنمای بیرونی که همان پیامبران و اولیای الهی هستند و راهنمای درون که عقل است. عقل به هیچ‌وجه اشتباه نمی‌کند مگر آنکه اطلاعات غلط به آن برسد. 
انسان موجودی است که به او اختیار کامل تفویض شده و ما در زندگی روزمره مرتباً بر سر دو راهی و چند راهی‌های متعدد قرار می‌گیریم. برویم یا نرویم، بگیریم یا نگیریم، بگوییم یا نگوییم، انجام بدهیم یا انجام ندهیم و خلاصه اینکه، بایستی دائماً تصمیم بگیریم و راه خود را تشخیص بدهیم. به دنبال تفویض قدرت عظیم اختیار به انسان از سوی قدرت مطلق، قدرت تشخیص و قضاوت قدرتمندی نیز به انسان داده شد تا از عهده اختیار برآید و به بیراهه نرود و آن قدرت درونی، عقل است. جایگاه عقل به قدری بلند مرتبه است که در وادی ششم گفته‌شده روح با لطافت منحصربه‌فرد خود، تحت اراده عقل راهبری می‌شود .

و اما نفس؛ نفس اصلی‌ترین و اساسی‌ترین پارامتر شهر وجودی انسان و اجزای صور پنهان است که در کلام‌الله شریف نیز به کرات از آن یاد می‌شود،  ممکن است تا کنون از نفس بسیار شنیده باشیم، مثل نفس اماره، نفس لوامه، نفس مطمئنه، اما در مورد خود نفس و این که خود نفس چیست، شاید اطلاعات چندانی نداشته باشیم. کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر، از نفس تعریف جالبی را ارائه می‌کند که می‌تواند بسیار به ما کمک کند.

ببینیم موجودیت یک انسان با چه چیزهایی تعیین می‌شود.  بدن و جسم فیزیکی، اولین چیزی است که ما از یک انسان می‌بینیم و از روی آن می‌فهمیم  که این موجود  انسان است، آدم است.  پس چیزی که موجودیت انسان را در ظاهر تعیین و مشخص می‌کند، فیزیک بدن اوست که او را از بقیه موجودات متمایز می‌کند. اینکه ما در قالب و شکل انسانی هستیم، از درجات نفس ماست، پس موجودیت ما در ظاهر، یعنی چیزی که از انسان با چشم قابل رویت است را نفس تعیین می‌کند. روح فقط مربوط انسان است و موجودات پایین تر از مرحله انسانی، فاقد روح هستند.

تعیین موجودیت در باطن به این مفهوم است که  موجودیت ما و کیفیت حضور ما در دنیای تفکرات، ذهنیات و خواسته‌های عمیق درونی که کسی از آن‌ها خبر ندارد و موجودیت و کیفیت حضور ما در دنیای خواب و رؤیاها و  دنیای پس از مرگ  نیز برگرفته از درجه تعالی و آموزش نفس ماست.

کل خواسته‌های ما چه در ظاهر و چه در باطن، مربوط به نفس است. تصور نشود که وقتی از نفس و خواسته‌های نفس صحبت می‌کنیم، فقط منظور از خواسته‌های بد و منفی است،  نه، خواسته‌های خوب، منطقی  و درست نیز از نفس ماست.

نفس آن چیزی است که در زمان مرگ، فرشتگان الهی  آن را تحویل می‌گیرند. و دارای سه مرحله: اماره، لوامه و مطمئنه . 

سیر تعالی و تکامل نفس، از اسفل‌السافلین تا اعلی علیین و از اماره تا مطمئنه، فقط در رهن و در گرو تزکیه و تصفیه است. در گرو رشد مثلث دانایی است. در گرو حذف ناخالصی‌ها است و در گرو افزایش قدرت عقل و اجرای احکام این حاکم الهی است .

در این وادی ما یاد می‌گیریم که صدا و ندای درونی عقل را بشنویم و توجه کنیم. به دستورات او عمل کنیم و به او به چشم یک فرمانروای عادل و صالح نگاه کنیم. با آموزش‌ها، و رسیدن به دانایی، قوه تعقل خود را افزایش دهیم و در فرایند تزکیه، خواسته‌های نامعقول را با گذشت زمان حذف کنیم و به فرمان عقل نزدیك شویم.

همان‌گونه كه در دعای كنگره 60 از خداوند می‌خواهیم تا به فرمان عقل نزدیك شویم. نزدیك شدن به فرمان عقل چیز پیچیده‌ای نیست. از انجام دادن كارهای خیلی ساده و پیش‌پاافتاده شروع می‌شود. اگر به خودمان می‌گوییم فردا صبح ساعت 6 از خواب بیدار می‌شویم، آیا بیدار می‌شویم؟ اگر شدیم یعنی قدری به فرمان عقل نزدیك شده‌ایم. اگر جایی قولی می‌دهیم یا قراری می‌گذاریم، آیا سر ساعت سر قرار هستیم؟ آیا به قول خود عمل می‌کنیم؟ اگر كردیم، یعنی قدری به فرمان عقل نزدیك شده‌ایم.

 فرمان عقل یعنی، شو، شود. یعنی كاری كه به خودمان می‌گوییم و به قولی كه به خودمان می‌دهیم، پایبند هستیم و انجام می‌دهیم و در موعد مقرر به خواسته‌های خود می‌رسیم. این‌ها نشانه‌های نزدیك شدن به فرمان عقل است. وادی ششم و پرداختن به آن، کار ساده‌ای نیست. 
انشاءالله بتوانیم به این مرحله دست یابیم .

نوشته شده در چهارشنبه 6 بهمن 1395 ساعت 05:18 ب.ظ توسط همسفر حمیده نظرات | |


طراح قالب پیچك دات نت